Hoe zet je online marketing in tijdens crisistijd? Nederland is in crisis. En niet alleen Nederland, de halve wereld zit in een ‘lockdown’ door het Corona virus. Het is duidelijk dat er een recessie aan komt en heel ondernemend Nederland daarmee te maken krijgt. Als ondernemer vraag je jezelf misschien nu wel af of jouw bedrijf deze crisis wel gaat overleven.

Het goede nieuws is, dat je hier sterker uit kunt komen. Dit is namelijk de tijd dat je als ondernemer het verschil kunt maken. Ja, er zullen bedrijven failliet gaan, maar alles valt of staat met hoe jij er nu mee om gaat. En het feit dat je dit artikel aan het lezen bent wil zeggen dat jij zoekt naar mogelijkheden om hier doorheen te komen.

Het is namelijk nu meer dat ooit belangrijk om ‘beter’ te zijn dan je concurrent. Er is nog steeds evenveel geld onder mensen om uit te geven aan jouw diensten of producten. Het is alleen nog noodzakelijker om die mensen te laten weten dat het gene dat jij ze te bieden hebt om dit moment het meest waardevolle voor ze is.

Hoe je dit doet ? Door een rete slimme online marketing strategie in te zetten. Een strategie die je meteen kunt implementeren, waar je niet eerst een half jaar over moet brainstormen, maar praktische zaken die je NU in kunt zetten omdat dit het moment is dat er iets moet gebeuren. Kom je nu niet in actie en ga je achterover leunen en wachten tot de wereld weer op gang komt….. dan ben je te laat. Dan is het jouw concurrent die wel de mogelijkheden pakt en die niet alleen jouw marktaandeel pakt, maar ook na de crisis een veel sterkere uitgangspositie heeft.

Hieronder geeft ik je een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt en die het verschil voor je gaan maken. Actie is het toverwoord in crisistijd!

Breng focus aan in je online marketing

We hebben de neiging om zoveel mogelijk boodschappen de lucht in te slingeren. We posten maar op sociale media om zichtbaar te zijn maar vergeten dit te koppelen aan onze doelstelling. Met name in deze tijd is het hebben van focus essentieel.

Hoe breng je deze focus in je online marketing dan aan, want het is zo veel hoor ik je denken. Je focus begint niet met je online marketing tools op zich, maar met de focus op je onderneming. Ga voor jezelf eerst bekijken welke diensten of producten juist op dit moment kansen bieden, winstgevend zijn en welke onderdelen het juiste moeilijk hebben of verliesgevend zijn. Welke activiteiten verdienen extra aandacht en bieden kansen om meer omzet uit te halen.

Zorg dat je inzicht hebt in je cijfers, weet wat je aantallen verkopen zijn, hoeveel aanvragen krijg je en wat doen je website bezoekers. Dit is namelijk de basis om op verder te borduren. Focus juist nu alle inspanning op de dingen die er toe doen, je top prioriteit is namelijk behoud van omzet en marktaandeel.

Zet online marketing in voor je bestaande klanten

Bij online marketing denken we heel vaak aan zichtbaarheid en het genereren van nieuwe aanvragen. Natuurlijk is dit een belangrijk onderdeel, maar hoe zit het met je huidige klanten? Realiseer je dat er geen warmere markt is dan de klanten die al een keer iets bij je gekocht hebben. Ze hebben al een keer ervaren hoe prettig het is om met je samen te werken. Hun hebben vertrouwen in je door het resultaat uit het verleden en ze zullen het je gunnen om verder zaken met je te doen ten opzichte van bedrijven die ze nog niet kennen.

Het stomme is dan eigenlijk, dat we deze groep in de online marketing vaak gewoon voorbij lopen. We informeren ze niet over nieuwe producten of vragen niet of ze wellicht nog een keer iets willen kopen. Wij vergeten om ze een aanbeveling te vragen die we weer kunnen gebruiken voor nieuwe klanten. En denken dat klanten wel naar ons toe komen als ze weer iets nodig hebben…..

Wake up!! Zo werkt het dus niet. Wil jij jouw product of dienst verkopen, dan zul je dat onder de aandacht moeten brengen en er om moeten vragen.

Richt je met je online marketing nu eerst op klantbehoud, het optimaliseren van je klantrendement, en het vergroten van je aandeel bij klanten. Beloon trouwe klanten, versterk de klantenbinding, zorg voor tevreden klanten. Hier zit je eerste winst en het is de meest makkelijke groep om te bereiken en snel resultaat uit te halen.

Speel in op de veranderde behoefte

In tijden van crisis, en nog sterker in een crisis als deze die een hele groter emotionele lading heeft, zul je aanpassingen moeten doen in je boodschap en je aanbod. Jouw doelgroep heeft namelijk te maken met sterk gewijzigde omstandigheden. Dit betekend niet dat je opeens allerlei nieuwe producten moet ontwikkelen. Het kan zijn dat de vorm van je product iets wijzigt, of de manier waarop je het aanbied ( van offline naar online),  je huidige product sluit nog steeds wel aan bij de basisbehoefte. De toon waarop je communiceert moet alleen anders en je dient rekening te houden met een veranderde vraag. Zorg dat je goed in beeld krijgt wat er in de omgeving en het beslissingstraject van je doelgroep is veranderd, waar ze op dit moment de meeste behoefte aan hebben. Waar liggen hun verwachtingen en problemen en sluit hierop je aanbod aan.

Ga in de actiestand en zorg voor zichtbaarheid

Veel ondernemers gooien opeens de rem er op gooien als het gaat om hun marketing activiteiten. Ze willen kosten en tijd besparen door hier nu even niet de focus op te leggen. Doe dit niet! Juist nu is het moment dat je moet zorgen dat je actief en zichtbaar bent. Dit is het moment om je te kunnen onderscheiden en te zorgen voor die verbinding waar  juist zo’n behoefte aan is. Als je nu niet in de actie stand gaat, sta je na de crisis met 10-0 achter. Zet niet minder marketing middelen in, maar anders en slimmer!

Maak handig gebruik van de online marketing tools

Zorg dat je goed op de hoogte bent van de verschillende tools die er beschikbaar zijn en de mogelijkheden die er in zitten. Vaak heb je ze al ingezet, maar misschien niet op de optimale manier. Kijk bijvoorbeeld eens naar je website…. Weet je zeker dat jij daar het maximale resultaat uit haalt ? De pagina’s die het meeste bezocht worden, leveren die ook aanvragen op? Krijg je het maximaal mogelijk aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief?

En als we het toch over die nieuwsbrief hebben….wat doe je hiermee? Gebruik je de mogelijkheid om deze nieuwsbrief tool in te zetten voor het maken van een persoonlijk aanbod? En als mensen in je nieuwsbrief interesse tonen door verder te klikken op een link, wordt dit dan ook vertaald naar sales?

Het is niet alleen mogelijk voor de bol.com’s onder ons om emailmarketing in te zetten voor beter resultaat, ook voor kleine ondernemingen kan dit enorme verschillen, zonder hierin grote investeringen te hoeven doen.

Ga hier mee aan de slag!

Resultaat gerichte online marketing

Online marketing is een proces van continue volgen en bijsturen. Door continuïteit te houden in de acties die je doet krijg je steeds beter inzicht in wat er werkt bij jouw doelgroep en wat je dus vaker kunt doen voor meer resultaat. In tijden van crisis is het handig om vooral voort te boorduren op de bestaande kanalen die je al inzet en niet te investeren in nieuwe media opties, waarvan je nog geen enkel idee hebt hoe dit aanslaat. Bouw verder op je bestaande sociale media kanalen, maak optimaal gebruik van je e-email bestand en zorg voor een goed vindbare en converterende website.

Meet continue wat er gebeurt en voer eerder een aantal kleine ideeën uit dan dat je nu een mega promotie plan gaat bedenken. Je wilt nu in de actie komen en hebt direct behoefte aan resultaat, tegen een kostenplaatje dat past in je huidige situatie.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of wil je graag een keer vrijblijvend sparren wat er mogelijk is binnen jouw onderneming. Neem dan even contact met me op!

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten