Bestaande klanten leveren meer op!

Je hebt een klant binnengehaald. De order is succesvol afgewerkt. De klant heeft precies ontvangen waar hij om gevraagd had en het werk is hiermee gedaan toch?

Nou nee, eigenlijk begint het hierna pas. Tenminste als je graag wilt dat deze klant vaker bij je terug komt, meer orders bij je plaatst en wellicht zelfs wel wat leuke dingen over jou gaat vertellen binnen zijn netwerk.

En geloof me, dit is de moeite waard. Het is namelijk onderzocht; de kans dat je opnieuw iets verkoopt aan een bestaande klant is 60-70%, terwijl de kans om iets aan een nieuw contact te verkopen maar 5-20% is.

Waarom klanten bij je weggaan:

Vaak denken we dat dit proces, nadat iemand eenmaal klant is geworden, vanzelf gaat….. Helaas, niets is minder waar. Juist om klanten te behouden zullen we ons stinkende best moeten doen. De reden waarom klanten het meest weglopen is dat ze het gevoel hebben dat ze niet meer belangrijk voor je zijn.

 

waarom-ja-klanten-verliest

En denk je even in, hoe vaak heb jij niet de ervaring gehad, dat je ergens iets gekocht hebt, maar daarna eigenlijk nooit meer iets van een bedrijf hoort? Reden dus om de volgende keer dat je een vergelijkbaar product of dienst nodig hebt, toch weer eens om je heen te kijken of op de goeie ervaring van iemand anders af te gaan die ergens anders een goed bedrijf weet.

Omzet groei door klantcontact

Het maakt niet uit in welk soort business je zit, klanten willen het gevoel hebben dat ze belangrijk voor je zijn, dat je het waardeert dat ze hun geld bij je uitgeven. Dit is namelijk alles behalve vanzelfsprekend.

De enige manier om als bedrijf te groeien, of je nu een starter bent of een gevestigde ondernemer, is door continue in contact te blijven met je klanten.

Bestaande klanten hebben heel veel waarde

Zeer waarschijnlijk heb je al heel veel geïnvesteerd in het bereiken van nieuwe klanten en dit zelfde geldt vaak ook voor je concurrenten. Maar je bestaande klanten bestand is een schat aan potentieel die je misschien wel over het hoofd ziet. Hoe effectief ga je nog om met die lijst met klanten waar je zo erg je best voor hebt gedaan om die binnen te halen?

Onze klantenlijst is een bron waar we continue mee aan het werk mee zouden moeten zijn en die we keer op keer moeten behandelen als een groot bezit. Het is namelijk gegarandeerd zo dat als je dit goed doet, de extra omzet en winst die je er uit gaat halen absoluut de moeite waard zal zijn.

Nieuwe klanten kosten minder

De kosten die je kwijt bent voor het onderhouden van bestaande klanten in vergelijk met het benaderen van nieuwe klanten zijn juist erg laag. Deze groep heeft al een keer ja tegen je gezegd en het vertrouwen aan je gegeven dus zullen ook een volgende keer gemakkelijker op een aanbod in gaan. Deze groep mensen vind jouw namelijk al leuk, anders hadden ze geen zaken met je gedaan.

Het is eeuwig zonde om niet met deze waardevolle lijst met klanten aan de slag te gaan of zelfs niet inzichtelijk te maken wat een klant waard is als hij bij je blijft. Dit geeft namelijk precies dat inzicht om wellicht wel de juiste acties te nemen.   

Verdiep het contact met je klanten

Wanneer je vaker met je klanten in gesprek gaat, zul je op een dieper level met ze gaan communiceren. Jij bent dan niet meer alleen dat bedrijf welke een bepaald product levert, maar je bent de persoon die een klant advies kan geven, de expert waar ze op kunnen vertrouwen.

Door deze band te scheppen creëer je de mogelijkheid om vaker aan deze klant te verkopen en is de kans heel groot dat je door deze klant ook bij een ander van harte zal worden aanbevolen zonder dat je hier iets extra’s voor hoeft te doen. Het geeft je zelfs de mogelijkheid om iets extra’s terug te vragen zoals een referentie voor op je website of informatie uit de markt die waardevol is voor je eigen productontwikkeling.

Een geslaagde klantrelatie is een persoonlijke relatie

Beschouw de relatie met klanten hetzelfde als die met één van je vrienden. Je zult er altijd energie in moeten blijven steken om deze relatie te behouden en te voorkomen dat deze verwatert. Als je dit doet zal de band groeien en het je zeker meer op gaan leveren. 

 

Wil jij ook graag meer omzet halen uit bestaande klanten, maar weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Klik hier onder dan even voor het traject dat ik hiervoor aanbied en neem contact met me op. Ik ga je graag helpen om het maximale resultaat te halen.

Er zijn nog veel meer belangrijke zaken te noemen als het gaat over het contact met je klanten. Maar wat wellicht minstens zo belangrijk is, dat je regelmatig afvraagt waar je kansen liggen. 

Welke klanten zijn afgelopen periode weggevallen, wie kopen er alleen bepaalde producten, met wie heb je allang geen contact meer gehad? 

Welke processen zou je kunnen automatiseren zodat je klantrelaties verbetert zonder er continu over na te hoeven denken?

Wil je een keer sparren over de mogelijkheden die er binnen jouw bedrijf nog liggen om meer omzet te realiseren door verbetering van je klantcontacten? neem dan even contact met me op!

Of download hieronder mijn eboek met waardevolle tips om direct meer omzet uit je bestaande klanten te halen! 

 

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten