Elke drukkerij wil meer klanten, maar hoe kom je aan meer klanten? 5 tips om je klanten bestand te vergroten als ondernemer in de grafische sector. Het gaat om zichtbaar zijn, actief connecties maken en klantgericht denken.

Het vinden van meer klanten voor je drukwerk en promotie diensten is tegenwoordig een heel andere tak van sport geworden. Kwamen klanten vroeger langs bij je drukkerij of belde ze even om wat bij je te bestellen of door te nemen wat ze graag wilde hebben…. Tegenwoordig zoeken ze eerst online wat ze nodig hebben.

Als je geluk hebt mag je een offerte maken voor een folder en bestellen ze niet meteen bij drukwerkdeal omdat dit zo makkelijk gaat. Een zure appel voor veel bedrijven in deze branche die het vaak juist van lokale handel moeten hebben. Drukkerij bedrijven die voor offline drukwerk echte vakmensen zijn, maar met online promotie vaak veel minder ervaring hebben.

Om te beginnen is het goed om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie zijn je belangrijkste klanten nu?
  • Lever je heel breed, of heb je een bepaald specialisme?
  • Welke gedeelte van je verkopen zijn herhalingsaankopen?
  • Welke diensten die je levert zijn het meest winstgevend?
  • Waar komen nu je meeste verkopen vandaan?

Het beantwoorden van deze vragen geeft je direct inzicht in waar bijvoorbeeld de beste kansen liggen om je omzet te vergroten.

Meer klanten voor drukwerk

 

Hoe krijg je meer klanten voor je drukwerk? Hier onder geef ik je een aantal tips die je direct kunt toepassen in je huidige bedrijf. Omarm de online mogelijkheden en maak hier in combinatie met offline vakmanschap een ijzersterke combinatie van richting je klanten.

 

  • Vergeet je bestaande klanten niet
  • Online vindbaarheid voor drukkerijen
  • Persoonlijke klanten benadering drukkerij
  • Sociale media inzetten voor drukkerijen
  • Maak zo veel mogelijk connecties
klant-opvolging

Vergeet je bestaande klanten niet!

Vaak zijn we zo druk met het uitzoeken hoe we aan nieuwe klanten kunnen komen, dat we vergeten waar de makkelijkste omzet kansen liggen. Die liggen namelijk bijna altijd bij onze bestaande klanten!

We kunnen wel denken dat al onze klanten exact weten wat we allemaal voor ze kunnen betekenen, maar is dit ook werkelijk zo? Brengen we onze klanten regelmatig op de hoogte, informeren en inspireren we ze om onze diensten voor meerdere dingen in te zetten? Hebben we op regelmatige basis even contact zowel persoonlijk als via online communicatie kanalen? Dit zijn vragen waar vaak enorme kansen in schuil gaan die we in de waan van de dag laten liggen.

De volgende communicatie kanalen kun je bijvoorbeeld inzetten om je klanten op de hoogte te brengen:

  • Nieuwsbrief
  • Sociale media
  • Flyers
  • Acties organiseren via e-mail of sociale media
  • Periodiek afspraak maken
  • Telefonisch contact

Het werken met een goed klantvolgsysteem (CRM) kan een enorm verschil voor je maken om klanten op de juiste manier op te volgen.

Online vindbaarheid voor drukkerijen

We kunnen het niet meer ontkennen, zelfs als we naar de bakker gaan kijken we online welke taarten ze hebben en dat geldt voor drukwerk en promotie materiaal niet minder. Één van de belangrijkste dingen om mee te starten is zorgen voor een goede online vindbaarheid. Door je hierbij te richten op je specifieke doelgroep, gekoppeld aan de locatie waar je met name je klanten hebt zitten kun je het verschil maken.

Daarnaast is het belangrijk om eens goed te kijken naar de begrippen die je gebruikt op je website. Nog heel vaak zie ik termen als offset en digitaal terugkomen op websites, maar geloof me de gemiddelde klant vindt dit geen belangrijke informatie. Men is op zoek naar een specifiek eindresultaat en zal dit dan ook gebruiken om gevonden te worden op Google. Zorg dus dat je de taal van de klant gebruikt om beter gevonden te worden als drukkerij of grafisch specialist.

Wil jij als ondernemer in de grafische sector graag meer tips over hoe je online marketing in kunt zetten om meer klanten te krijgen? 

Download dan direct gratis dit praktische eboek!

download-online-marketing-tps-grafische-sector

Persoonlijke klanten benadering drukkerij

Online zichtbaar zijn met je grafische bedrijf is één ding, maar alleen met een persoonlijke opvolging zul je hier het maximale resultaat uit halen. En dit is één van de grote onderscheidende mogelijkheden die je hebt ten opzicht van de grote online bedrijven.

Het is dus die combinatie tussen wel online gevonden worden maar een persoonlijke opvolging die het verschil kunnen maken tussen wel of geen klant binnen halen voor je diensten. De kunst is dus om de ideale mix te vinden tussen online en offline promotie.

Sociale media inzetten voor drukkerijen

Ook als drukkerij biedt het inzetten van sociale media enorme kansen om je product op een goedkope manier te introduceren bij je doelgroep. Tuurlijk is offline eigenlijk ons ding, maar een eerste contact moment vind tegenwoordig bijna altijd online plaats. Laat zien welke mooie producten er dagelijks bij je de deur uit gaan, hiermee breng je andere vaak weer op leuke ideeën.

Wees niet bang om te spammen, want de algoritmes van Facebook, Instagram en LinkedIN zorgen er toch wel voor dat niet iedereen op elk moment jouw post te zien krijgt. Deel dus zo veel mogelijk van je creatieve, grappige, mooie werk of laat een kijkje nemen achter de schermen. Door het posten op sociale media een vast onderdeel te maken van je proces zorgt dit zeker voor een enorme boost van je naamsbekendheid.

Denk je misschien dat jouw klant toch niet op sociale media zit, kijk dan eens naar onderstaande cijfers over 2020 van Marketing facts:

Facebook – 10,4 miljoen gebruikers

Instagram – 5,6 miljoen gebruikers

LinkedIn – 4,7 miljoen gebruikers

 Als we kijken naar de totalen, inclusief Whatsapp, is 96% van de Nederlanders actief op sociale media. En vergeet niet dat jouw klant ook gewoon een mens is

Sociale media bieden je dus een enorm platform om als bedrijf met je doelgroep in contact te komen. Je blijft top-of-mind, je hebt de mogelijkheid om te inspireren, je genereerd meer traffic naar je website en het draagt bij aan je positie in Google. Je kunt op een laagdrempelige manier in contact komen met nieuwe mensen en zonder veel kosten promotie doen voor je producten.

 

Het hele artikel over socialemedia gebruikt van Marketingfacst kun je hier lezen;

https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2020

Maak zo veel mogelijk connecties

Nog steeds komen heel veel klanten “via-via” binnen. Was dit vroeger alleen via mond-tot-mond, gebeurt dit nu ook online. Daarom is het ook zo belangrijk om te zorgen dat je niet alleen je offline netwerk blijft vergroten, maar ook tijd steekt in je online netwerk. De woorden “ik ken wel iemand die dit goed kan….” Gebeuren nu online op sociale media waar mensen je “taggen” en dus op die manier jouw bedrijf adviseren aan hun netwerk.

Zorg dus dat je hier actief in bent. Mensen moeten jouw bedrijf online kunnen vinden en continu even een kleine herinnering krijgen waar je mee bezig bent. Hiernaast is uiteraard nog steeds het offline netwerken voor ondernemers een belangrijke tool om nieuwe klanten te krijgen. Vertel zo veel mogelijk mensen wat je doet!

 

Wil jij als ondernemer in de grafische sector graag meer tips over hoe je online marketing in kunt zetten om meer klanten te krijgen? 

Download dan direct gratis dit praktische eboek!

download-online-marketing-tps-grafische-sector

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten