Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief maken klinkt eenvoudig, maar hoe maak je een nieuwsbrief op een manier zodat het ook werkelijk resultaat oplevert.

Je wilt graag starten met het versturen van een nieuwsbrief of je huidige nieuwsbrief verbeteren. Maar wat is nu een goede nieuwsbrief die je ook werkelijk omzet op gaat leveren en niet alleen maar tijd kost? Tegenwoordig kun je je op elke website wel aanmelden voor een nieuwsbrief. Overigens betekent dit niet altijd automatisch dat dit bedrijf ook werkelijk een nieuwsbrief naar je verstuurd, want het komt helaas vaak voor dat deze actie na een enthousiaste start weer van het prioriteiten lijstje af gaat. Eigenlijk is dit eeuwig zonde, want met een goede nieuwsbrief kun je heel veel nieuwe leads binnen halen en het contact met bestaande klanten verbeteren.

Het doel van je nieuwsbrief:

Het is belangrijk om vooraf te bedenken wat het doel is van de nieuwsbrief die je gaat versturen. Is het echt alleen maar om mensen te informeren, of wil je ook werkelijk interactie veroorzaken? Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat mensen contact met je op gaan nemen na je bericht, wil je ze direct iets verkopen of moeten ze doorklikken naar een pagina op je website? Het bepalen van de doelstelling is een stap die vaak vergeten wordt en daardoor loopt het versturen van een nieuwsbrief in veel gevallen nog uit op een teleurstelling.

klant-opvolging

De titel van je nieuwsbrief

Het kiezen van een juiste titel voor je nieuwsbrief kan een enorm verschil maken voor de zogeheten open rate. Dit is dus het aantal mensen dat werkelijk de moeite neemt om even te kijken wat je te melden hebt. In de meeste gevallen is het niet handig om je nieuwsbrief een “nieuwsbrief” te noemen, de kans dat hij dan direct naar de digitale prullenbak gaat is enorm groot omdat mensen dan op basis daarvan al selecteren dat het geen belangrijke informatie is. Zorg er dus voor dat je titel mensen aanzet om de nieuwsbrief te openen. Probeer niet meteen de oplossing te noemen voor het probleem wat je wilt bespreken, maar ga in op het verlangen of de pijn van je klant en laat ze voelen dat ze weleens heel waardevolle informatie kunnen gaan krijgen.

Leads uit je nieuwsbrief genereren

Het binnen halen van nieuwe leads uit je nieuwsbrief is niet eens heel moeilijk. Het gaat er vooral om dat je relevant bent voor degene die het leest en dat je de juiste taal spreekt die de lezer begrijpt. Je moet niet te veel onderwerpen in één nieuwsbrief willen bespreken en een duidelijke call-to-action inbouwen. Verder is het natuurlijk belangrijk dat de mensen die op je nieuwsbrief staan ook werkelijk tot je doelgroep behoren, het is dus zaak om bij de inschrijf mogelijkheid al heel duidelijk te communiceren voor wie de nieuwsbrief interessant is.  Je hebt niets aan een hele lange namen lijst als dit mensen zijn die toch nooit iets bij je gaan kopen.

Het taalgebruik in je nieuwsbrief

Zorg ervoor dat je de woorden gebruikt die jouw klant ook zou gebruiken. Vaak zijn we geneigd om onze informatie te delen in onze vaktaal, maar dit is meestal niet de taal van je klant. Houd het kort en bondig zodat men snel begrijpt waar het over gaat en direct de waarde begrijpt van de informatie die je deelt. Heel vaak communiceren we nog vooral over onze producten en de USP’s die we allemaal hebben, terwijl het juist zou moeten gaan over het probleem dat je oplost en welke waarde dit voor je klanten heeft. Je zult zien dat mensen dan makkelijker aanhaken doordat je direct laat zien dat het voor hen interessant is.

Nieuwsbrief template

De template of opmaak van je nieuwsbrief is belangrijk. Houd het vooral eenvoudig en maak er geen bonte kermis van. Alles wat af kan leiden mag je weglaten, het gaat er om dat je de vooraf gestelde doelstelling bereikt. Juist door heel veel keuzes te geven van onderwerpen waar men op kan klikken ontstaat er keuzestress bij je klant en zullen ze uiteindelijk dus helemaal geen keuze maken. Dus geef ze alleen de mogelijkheid om door te klikken naar dat ene onderwerp waar jij wilt dat ze op aanhaken en laat alle andere afleiding weg.

Nieuwsbrief onderwerpen

De onderwerpen van je nieuwsbrieven bepalen moet niet heel erg moeilijk zijn. Zorg dat je weet wat er speelt bij je klanten en haak hier op in. Verder beschikken we vaak over heel veel content die we ooit al geschreven hebben waarvan we de onderwerpen prima kunnen gebruiken in een nieuwsbrief al moeten we dan wel de tekst wat aanpassen zodat het weer nieuwsgierig maakt. Gebruik bijvoorbeeld eens de ‘veel gestelde vragen’ als inspiratie voor je nieuwsbrief of vraag aan de sales afdeling welke vragen ze die week van hun klanten hebben gehoord.

 

Minder uitschrijvingen nieuwsbrief

Je wilt natuurlijk dat zo min mogelijk mensen zich uitschrijven van je nieuwsbrief. Hoewel het helemaal niet erg is dat mensen zich uitschrijven want dat betekend gewoon dat ze niet behoren bij jouw doelgroep. ( Er van uitgaande dat je de tips uit dit blog voor het schrijven van een goede nieuwsbrief wel hebt toegepast 😊) Zorg er dus vooral voor dat de mensen die zich inschrijven goed vooraf kunnen inschatten of de nieuwsbrief voor hen interessant is, dan krijg je meteen ook minder uitschrijvingen.

Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief

Meer inschrijvingen krijg je door op meerdere plekken te delen dat mensen zich in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief. Niet alleen plaats je het op de home-page van je website, maar zet het bijvoorbeeld ook in je e-mail handtekening, vraag het aan mensen die je ontmoet op een netwerkbijeenkomst of maak bijvoorbeeld een ‘weggever’ zoals een e-boek. Meer tips over hoe je dit kunt promoten lees je in mijn blog; 25-tips-om-je-weggever-te-promoten.  Uiteraard moet je ook niet vergeten om alle klanten waar je zaken mee doet op je mailinglijst te zetten.

haal-meer-omzet-uit-bestaande-klanten

Wel of geen nieuwsbrief?

Het is een bewuste keuze of je een nieuwsbrief wel of niet als onderdeel van je marketing strategie wilt toepassen. Ik denk dat je in ieder geval altijd gebruik moet maken van de mogelijkheden van e-mail marketing, dit kun je ook goed toepassen door het inzetten van funnels. Daarnaast is het slim om periodiek een nieuwsbrief/email te versturen om met mensen in contact te blijven en nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen. Het is heel erg afhankelijk van je doelgroep welke vorm het beste past, dus denk hier goed over na. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van deze keuze, dan mag je altijd even met me bellen of hier onder een reactie achter laten.

Waarom een nieuwsbrief?

Waarom moet je eigenlijk een nieuwsbrief versturen? Het is één van de communicatie kanalen om met je klanten en prospects in contact te blijven. De nieuwsbrief is onderdeel van je totale strategie om te informeren, inspireren en om te zorgen voor de klantenbinding met je bedrijf. Je zorgt ermee dat je top-of-mind blijft zodat op het moment dat er werkelijk een behoefte ontstaat ze als eerste aan jou denken. Verder is het natuurlijk bij uitstek ook het middel om nieuwe dingen te melden en waardevolle tips en kennis te delen.

Hoe vaak een nieuwsbrief versturen?

Hoe vaak je een nieuwsbrief moet versturen is niet een vaste regel voor. Zorg wel dat er een bepaalde continuïteit in blijft met bijvoorbeeld één keer per maand. Maar boven alles is het van belang dat je continue relevant kunt blijven voor de lezer. Door dieper in te gaan op klantbehoeftes of cases te delen zullen mensen het de moeite waard blijven vinden om je te blijven volgen op deze manier.  

Op welk tijdstip je nieuwsbrief versturen?

Wanneer je het beste in jouw branche de nieuwsbrief kunt versturen is een kwestie van uitproberen. Midden in de nacht is meestal niet heel handig, tenzij dit het moment is dat jouw doelgroep achter z’n PC zit. Plan dus altijd je nieuwsbrief in op een bewust gekozen tijdstip zodat je op basis van resultaten kunt meten wat het beste werkt.

Hoe kun je een nieuwsbrief versturen?

Het versturen van een nieuwsbrief doe je het beste met een e-mail marketing systeem. Zo’n systeem vraagt een minimale investering en is soms zelfs gratis te gebruiken. Het geeft je de mogelijkheid om exact te meten waar mensen op klikken en hoeveel mensen je nieuwsbrief werkelijk openen. Bovendien kun je met deze systemen op basis van het klik gedrag weer opvolgende automatiseringen in gang zetten waardoor je dieper in kan gaan op een specifiek onderwerp waar men interesse voor heeft getoond of je stuurt na een klik automatisch een mailtje naar je verkoopafdeling om direct een telefonische opvolging in te plannen. Door slimme e-mail funnels in te zetten zal het resultaat van je nieuwsbrief uiteindelijk nog veel groter zijn.

Waarom een nieuwsbrief op je website?

Het plaatsen van een inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief op je website geeft je de mogelijkheid om verder in contact te komen met je bezoekers. Hiermee maak je van een website bezoeker een werkelijke prospect die je op kunt volgen. Het is het doel om zo veel mogelijk e-mail adressen te verzamelen van je doelgroep om hierna verder in contact te komen op welke manier dit vervolgens ook is. Het kan zijn dat je deze mensen gaat bellen of mailen, maar ook een opvolging met een direct mail actie per post is een slimme mogelijkheid om in te zetten. Je kunt mensen verassen met jouw proactieve houding op dit gebied en hiermee het verschil maken ten opzichte van je concurrent.

Personaliseer je nieuwsbrief!

Als je een nieuwsbrief verstuurd zorg er dan voor dat deze gepersonaliseerd is. Op het moment dat mensen zich inschrijven vraag je altijd om de voornaam van deze persoon. Dit maakt het mogelijk dat je de naam verwerkt in de onderwerpregel waardoor deze eerder geopend wordt en in de nieuwsbrief zelf kan je de naam ook weer gebruiken. Dit maakt het net een stukje persoonlijker en prettiger voor de persoon die de nieuwsbrief ontvangt.

Vergeet niet je klanten toe te voegen aan je nieuwsbrief bestand!

Het lijkt een open deur, maar toch wordt dit heel vaak vergeten. Zorg er voor dat je alle klanten die je al hebt en ook nieuwe klanten altijd op je nieuwsbrief lijst zet. Tuurlijk moet je AVG technisch ergens toestemming vragen om dit te doen, maar zorg er voor dat je dit standaard inregelt in je klantenproces. Je mag contacten waarmee je een factuurrelatie hebt in ieder geval mailen, dus het is niet moeilijk om ze uit te leggen waarom het waardevol is om via jouw nieuwsbrief op de hoogte te blijven en ze op je lijst te krijgen.

Zorg voor een call-to-action in je nieuwsbrief!

We hebben het al eerder gehad over het bepalen van het doel van je nieuwsbrief, maar vergeet alsjeblieft de zogenoemde call-to-action niet. Als er geen knop is waar mensen op door kunnen klikken ga je er geen resultaat uit halen. Het hoeft niet direct een koopknop te zijn, maar doorklikken op een bepaald onderwerp geeft je de mogelijkheid om verder in contact te komen, maak hier in elke nieuwsbrief gebruik van.

haal-meer-omzet-uit-bestaande-klanten

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten