Je hoeft geen grote investeringen te doen in geld en in tijd om in contact te blijven met je klanten. Er zijn verschillende manier die goed uitvoerbaar zijn in je dagelijkse werkzaamheden en toch super zijn voor je reputatie.

Klanten contact houden; zorg voor een opvolg systeem!

 Door voor elke (nieuwe) klant een zelfde procedure aan te houden voor de opvolging maak je dit als een standaard proces in je bedrijfsvoering. Je zou bijvoorbeeld een vast aantal contact momenten kunnen vaststellen en deze in de agenda in kunnen delen. Dus bijvoorbeeld; mailen (dag3), bellen (dag 30), bezoeken (dag 60) , post sturen ( dag 90) , etc. Veel van deze contact momenten kun je ook nog eens automatiseren zodat elke klant dezelfde ervaring heeft en je er zelf niet over hoeft na te denken.

klant-opvolging

Vraag om reacties en feedback van klanten!

Na het afhandelen van een order is het slim om een korte enquête of simpele email met een vraag te sturen naar je klant. Dit is niet alleen goed om de relatie te versterken en in contact te blijven, maar ook om meer waardevolle informatie en inzichten te krijgen voor deze en toekomstige klanten. Je kunt dit ook gebruiken om een review te vragen die je weer kunt gebruiken op je website of in andere communicatie.

 

Zorg voor goed bijgewerkte klant gegevens

Een goede manier om altijd de juiste informatie over klanten tot je beschikking te hebben is het werken met een CRM (client relationship management) systeem. Een CRM systeem is de plek waar je alle informatie over die klant kunt bijhouden. Dit kan gaan om NAW gegevens, maar ook persoonlijke informatie of een korte notitie van wat je eerder besproken hebt met die klant.

Op het moment dat je met een klant in contact bent, heb je dan altijd de meest actuele informatie beschikbaar en kun je direct inspelen op specifieke zaken die voor deze klant belangrijk zijn.

Hoe blijf ik in contact met klanten door de jaren heen?

Naast het feit dat je het standaard protocol voor opvolging 3-30-60-90 dagen door de jaren heen gewoon kan aanhouden zijn er nog een aantal andere zaken die je kunt doen om in contact te blijven.

Schrijf een blog & gebruik sociale media

Door het schrijven van een blog en/of het posten van waardevolle informatie op sociale media blijf je onder de aandacht van je klanten. Je kunt ze op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen in de markt of leuke weetjes delen waarvan je weet dat ze voor jouw klanten interessant zijn.

Laat op sociale media ook vooral je persoonlijke kant zien. Een klant doet immers zaken met jou of je medewerkers als persoon en dit zorgt ervoor dat ze ook een volgende keer een opdracht eerder aan je gunnen.

Maak gebruik van een conversiegericht nieuwsbrief

Het verspreiden van een nieuwsbrief kan zeker een goede manier zijn om je klanten op de hoogte te houden. Zorg er wel voor dat je relevant bent, dus als je verschillende segmenten bedient, stuur je niet iedereen dezelfde nieuwsbrief maar alleen de voor die groep klanten interessante informatie. Verder moet ook een nieuwsbrief altijd een vooraf bepaald doel hebben. Zorg dus dat je niet meerdere onderwerpen in een nieuwsbrief zet, maar gebruik de nieuwsbrief echt om een reactie uit te lokken. Alleen dan helpt het je om verder in contact met je klant te komen en kun je meten waar de interesses liggen. 

Geef klanten een onverwachte attentie.

Juist op momenten dat klanten het niet verwachten zullen ze extra waarderen dat je aan ze denkt door iets toe te sturen. Dit kan natuurlijk een tastbaar cadeautje zijn, of per mail een korting bon voor een volgende aankoop. Maar ook net even dat extra belletje over een wijziging waarvan jij weet dat het voor die klant relevant is en een handige commerciële oplossing kan werkelijk het verschil maken.

Wens je klant een fijne verjaardag!

Bijna iedereen vind het leuk om gefeliciteerd te worden op zijn verjaardag. Dit maakt dat je je gewaardeerd voelt. Dit kan door een simpele e-mail of eventueel door een kaartje of een leuke attentie te sturen. Het is een klein gebaar met een grote waarde.

Uiteraard breng je hiermee jezelf ook weer onder de aandacht bij je klant. Het kan net het verschil maken waardoor ze toch weer even aan je denken op het moment dat zijzelf of iemand anders die specifieke dienst nodig heeft die jij aanbied. Het is een goeie manier om weer even te laten zien dat een klant meer betekent dan alleen maar die geplaatste orders.

Waarom is het belangrijk om in contact te blijven met je klanten?

Je klanten hebben het vertrouwen in jou gesteld door iets bij je te kopen, zorg dat je dit vertrouwen behoud. Door je klanten aandacht te geven ook op het moment dat ze geen geld bij je uitgeven geef je ze het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn.

Daarnaast kunnen je klanten belangrijke informatie met je delen van ontwikkelingen in de markt of bepaalde behoeftes die er zijn met je communiceren. Zorg dus altijd voor een goed communicatieplan om in contact te blijven.

Zorg dat je altijd klaar staat om klanten te helpen.

Zaken die voor ons inmiddels vanzelfsprekend zijn kunnen voor een klant nog altijd verwarrend zijn. Ook kunnen ze vergeten wat we eerder gecommuniceerd hebben, het is immers vaak onze core business waar het over gaat en niet altijd die van hun. Pas op het moment dat het voor hen ook werkelijk relevant is zullen ze zich werkelijk interesseren voor hetgeen je te vertellen hebt. Zorg dus dat je altijd zichtbaar blijft voor je klanten, zodat ze direct aan je denken op het moment dat ze je nodig hebben.

Loop net dat stapje extra voor ze, help ze niet met wat ze aan je vragen, maar help ze met wat ze nodig hebben. Vaak weet jij beter wat er nodig is in specifieke gevallen dan de klant zelf.

Doordat je regelmatig contact met je klanten hebt zullen ze ook eerder geneigd zijn om je te bellen met een vraag als ze het even niet weten. Doordat je een relatie hebt opgebouwd is niet Google maar ben jij hun beste vriend ? en wie wil er nu niet winnen van Google.

Er zijn nog veel meer belangrijke zaken te noemen als het gaat over het contact met je klanten. Maar wat wellicht minstens zo belangrijk is, dat je regelmatig afvraagt waar je kansen liggen. 

Welke klanten zijn afgelopen periode weggevallen, wie kopen er alleen bepaalde producten, met wie heb je allang geen contact meer gehad? 

Welke processen zou je kunnen automatiseren zodat je klantrelaties verbetert zonder er continu over na te hoeven denken?

Wil je een keer sparren over de mogelijkheden die er binnen jouw bedrijf nog liggen om meer omzet te realiseren door verbetering van je klantcontacten? neem dan even contact met me op!

Of download hieronder mijn eboek met waardevolle tips om direct meer omzet uit je bestaande klanten te halen! 

 

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten