De meeste ondernemers beseffen wel dat het belangrijk is om een website te hebben, maar weet je ook hoe je werkelijk meer klanten met je website binnen kan halen? Vaak geef je als ondernemer opdracht om een website te maken, er gaan vele uren en een flinke investering in op, om er vervolgens jaren niet meer naar te kijken.

Op zich is de gedachte hierachter begrijpelijk. Veel ondernemers denken dat hun klanten komen uit hun netwerk en mond-op-mond reclame. De website dient eigenlijk alleen maar als visitekaartje. In de praktijk klopt deze redenering dat ook vaak; doordat een website niet conversie gericht is opgezet en niet vindbaar is via google, komen er alleen mensen op de website die het bedrijf eigenlijk al kennen.

Maar wat zou er gebeuren als de website wel conversiegericht was en goed te vinden op google? Dan zou de website opeens meer bezoekers trekken en bezoekers omzetten in leads. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de meeste nieuwe klanten nu via de website binnen komen.

Wil je als ondernemer meer uit je website halen, dan hieronder een aantal belangrijke tips:

1.     Je website is een wekelijks terugkerend agenda punt

De meest gemaakte fout is dat men denkt klaar te zijn met een website als die eenmaal online staat. Je moet er juist voor zorgen dat je elke week evalueert wat er goed ging, bedenken wat beter kan en aanpassen voor nog meer bezoekers en reacties. Alleen dan kan je van een “online visitekaartje” een site maken die klanten oplevert. Heb je zelf niet de tijd om dit te doen, besteed het dan uit. Zie je website als een etalage die je steeds moet aanpassen en waar je nieuwe acties moet laten zien om mensen binnen te krijgen.

2.     Eerst indruk moet meteen goed zijn

Investeer in het ontwerp van een professioneel logo en een bijpassende huisstijl. Door dit consequent door te voeren op je website straal je professionaliteit en  betrouwbaarheid uit. Het maakt je website een stuk succesvoller en geeft meteen een hele goede eerste indruk naar je potentiele klant.

3.     Bepaal het doel van je website

De meeste websites hebben één van de volgende doelen:

  • Informeren
  • Recreëren
  • Enthousiasmeren
  • Converteren

Er van uitgaande dat je nieuwe klanten wilt winnen via je website zal je moeten enthousiasmeren en converteren. Je wilt namelijk dat mensen contact met je op gaan nemen, er moet dus heel duidelijk op elke pagina zichtbaar zijn wat jij van je bezoeker verwacht. Zorg dat je ze stuurt om op de call-to-action button te klikken en contact met jou op te nemen. Door vooraf goed je doel te bepalen kan je elke pagina zo inrichten dat het op dit doel gericht is.

4.     Zorg voor goede pakkende teksten gericht op jouw doelgroep

Ben je zelf niet zo goed in het schrijven van teksten, huur dan een professional in. Bespaar hier niet op, want de teksten bepalen in grote mate het succes van je website. Zijn jouw teksten niet gericht op de behoefte van de klant, dan spreek je hen niet aan en zullen ze geen contact met je opnemen.

5.     vraag om actie, plaats call-to-actions

Call-to-actions zijn knoppen of links die de bezoeker aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper. Allemaal kansen om meer leads te genereren, om in contact te komen met jouw potentiele klant. Zorg er altijd voor dat deze buttons goed opvallen, maak ze dus in een andere kleur dan jouw huisstijl kleuren.

6.     Investeer in het promoten van je site via online marketing

Als jouw website er inmiddels fantastisch uitziet, geweldige teksten heeft en uitnodigende call-to-action buttons, is het tijd om bezoekers naar je website te trekken. En…..deze komen niet vanzelf. Dit gaat tijd, energie en geld kosten. Net als bij een gewone winkel moet je flink je best doen om jouw website bekend te maken bij jouw doelgroep.

Een manier hiervoor is om te adverteren via google, jouw website komt dan bovenaan te staan bij de opgegeven zoekresultaten en je betaalt pas aan google als er ook werkelijk op wordt geklikt.

Daarnaast is het verstandig om minimaal wekelijks aan de slag te gaan met het maken van landingspagina’s en het verzamelen van links naar jouw website. Hoe meer relevante links naar jouw website verwijzen, hoe belangrijker google jouw site vindt en hoe hoger je dus zal scoren in de zoekmachine. Er zijn nog veel meer SEO tips, binnenkort zal ik hier een uitgebreide blog over schrijven.

7.     Zorg dat je bereikbaar bent en reageer op aanvragen

Als je website inderdaad leads gaat genereren, zorg dan voor een goede opvolging. Het klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dat veel zelfstandig ondernemers overdag niet altijd tijd hebben om binnenkomende aanvragen of telefoontjes meteen te beantwoorden. Mocht dit echt niet lukken, zorg dan voor iemand die dit voor je over kan nemen of in ieder geval een eerste reactie geeft. Potentiele klanten die via jouw website een aanvraag doen verwachten direct een reactie, krijgen ze die niet, dan gaan ze verder zoeken en is jouw kans voorbij.

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten