Een website maar geen resultaat…
Hoe krijg je meer aanvragen uit je website??? Je bent uren bezig met het plaatsen van berichten op sociale media. SEO optimalisatie voor een beter vindbaarheid op Google en wellicht zet je ook wel advertenties in om het aantal bezoekers nog verder te verhogen. En dan…… gebeurt er niets. Geen opdrachten, geen aanvragen, zelfs geen inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Waarom niet? Hoe krijg je nu meer aanvragen uit je website?Draagt je website bij aan het bedrijfsresultaat?
Vaak maken we bij het starten van onze onderneming een super mooie website. Een website die volledig aansluit bij onze huisstijl, mooie plaatjes en woorden die ons product omschrijven. Pas veel later gaan we ons zelf afvragen in hoeverre onze website eigenlijk bijdraagt aan het genereren van meer klant aanvragen. Terwijl dit wel de reden moet zijn waarom we een website hebben. Het is een onderdeel van onze online marketing strategie, die er op ingericht moet zijn om interactie aan te gaan met bezoekers en niet alleen een online folder waar informatie in te vinden is. Hoe krijg je meer aanvragen uit je website?Hoe verbeter je je website?
Meer klanten binnen halen via je website vraagt om een aantal aanpassingen zowel in de technische kant als in de manier waarop je de bezoeker aanspreekt. Uiteraard is het in eerste instantie belangrijk dat je voldoende bezoekers krijgt en dus gevonden wordt op Google, hierover in deze blog meer; https://www.kimtasseron.nl/beter-gevonden-worden-op-google/. Nu in dit artikel ga ik vooral in op de vraag hoe je er voor kan zorgen dat meer bezoekers een aanvraag bij je doen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen via het contact formulier. En natuurlijk gewoon op de koopknop drukken om direct zaken met je te gaan doen. We noemen dit conversieoptimalisatie.Wat is conversie optimalisatie?
Het verkrijgen van meer aanvragen, aankopen en inschrijvingen zijn de doelen die je stelt op je website. Het bereiken van deze verschillende doelen op je website noemen we de conversie. Een conversie is dus een gewenste actie die een bezoeker op je website uit kan voeren, zoals:- Een aankoop
- Een inschrijving op je nieuwsbrief
- Een offerte aanvraag
- Een telefoontje
- Aanmelden voor nieuwsbrief
- etc…
10 belangrijke tips om meer aanvragen uit je website te krijgen
- Spreek je doelgroep aan
Dit lijkt misschien een open deur en je denkt wellicht dat je dit al doet, maar lees toch even door. We denken namelijk vaak dat we onze doelgroep aanspreken door zoveel mogelijk informatie te geven over ons product. Hier gaan we dus de mist in. Je bezoekers zijn op jouw site gekomen vanuit een bepaalde probleemstelling en zoeken hier een oplossing voor. Dus om jouw bezoeker te ‘verleiden’ om daadwerkelijk in de actie te komen zul je direct het gevoel moeten raken waarmee de bezoeker binnenkomt. Zorg voor een stuk herkenning, zodat je bezoeker het gevoel heeft dat hij bij iemand terecht is gekomen die meteen begrijpt wat zijn behoefte is. Het kan helpen om op je website in ieder geval vragen te beantwoorden zoals….. Herken je dit? Wat zou het voor je betekenen als? Hoe ervaar je dit ? Wat zijn de grootste pijnen en verlangens? Het resultaat van onze samenwerking zou betekenen dat….
Ga veel minder in op de inhoud van je product, dit komt wel op een later moment en is niet hetgeen waarop de beslissing genomen wordt om zaken met je te willen doen. Dus spreek je doelgroep aan en de conversie van je site zal zeker verbeteren, je ontvangt meer aanvragen via je website.
2. Invoegen van Call to action buttons
Een ander belangrijk onderdeel om de conversie van je website te verhogen is door het duidelijk toevoegen van zogenaamde call to action knoppen. Als je namelijk wilt dat je bezoeker tot actie over gaat zul je daar om moeten vragen. Zorg dat elke pagina op je site een duidelijk doel heeft. Het kan dus zijn dat je wilt dat ze een afspraak met je maken of dat ze een offerte aanvraag doen. Je zult hier echter wel om moeten vragen en aansporen om op die knop te drukken.
3. Kies één doel per pagina
Voorkom keuze stres voor je bezoeker. Zorg dat elke pagina duidelijk over één specifiek onderwerp gaat en dat er ook maar één specifieke actie verwacht wordt. Als je meerdere onderwerpen gaat behandelen en meerdere knoppen op een pagina gaat zetten weet een bezoeker niet meer wat er verwacht wordt en zal zonder te klikken je pagina weer verlaten. Een uitzondering hierop zal je homepagina zijn, hierop kan je naar je verschillende menu’s verwijzen, maar probeer ook hierop het aantal keuzes te beperken en duidelijk aan te geven wat de meest belangrijke actie is door hiervoor de meest opvallende knop te gebruiken.
4. Maak je knoppen opvallend lelijk
Natuurlijk wil je graag een mooie website, maar zorg dat je call to action knoppen opvallen. En ja ik weet het, dit ziet er niet mooi uit, want ze passen niet meer in de kleurstelling van je site. Maar dit is wel de manier die werkt. Het moet meteen duidelijk zijn op het moment dat iemand de pagina scant waar ze op kunnen klikken. Dat is namelijk wat wij mensen willen, we willen ergens op klikken om zo snel mogelijk resultaat te halen en te krijgen wat we nodig hebben.
5. Zorg voor social proof
Mensen willen graag gerustgesteld worden. Het werkt dus heel goed om te werken met recensies van eerdere tevreden klanten. Als men ziet dat andere enthousiast zijn, zullen ze veel eerder geneigd zijn om op de koopknop te drukken.
6. Beantwoordt je veel gestelde vragen op het juiste moment.
Door de antwoorden op vragen die je krijgt vast te noemen in het beslissing proces van je klant, ben je in de gelegenheid om vooraf al belangrijke bezwaren weg te nemen. Geef bijvoorbeeld iets aan over leveringskosten of over levertijden. Of over de geschiktheid van jouw dienst voor bepaalde doelgroepen. Kijk gewoon eens in je dagelijkse praktijk welke vragen je regelmatig tegenkomt. Dit is niet alleen goed voor je conversie, maar kan ook de druk op je customer service verminderen.
7. Zorg voor een vloeiend proces
Als je bezoekers zonder al te veel moeite te hoeven doen datgene vinden wat ze zoeken, zullen ze vertrouwen hebben in jouw proces en daarop positief reageren. Het tegenover gestelde is dus ook waar, kost het veel moeite om teksten te begrijpen en de juiste informatie te vinden zullen ze eerder afhaken en minder snel geneigd zijn om in actie te komen.
8. Creëer schaarste
Het klinkt als een oud trucje, maar het werkt echt nog steeds. Door mensen het gevoel te geven dat ze iets mis gaan lopen zullen ze sneller beslissen om te kopen. Werk bijvoorbeeld met een vroeg boek korting. Of geef aan dat iets bijna uitverkocht is. Je zult zien dat het resultaat omhoog gaat.
9. Meten via Google Analytics
De enige manier om je website echt steeds beter te maken is door te volgen wat er gebeurt. Start met het regelmatig meten van je pagina’s in Google Analytics. Kijk welke pagina’s goed bezocht worden, maar bijvoorbeeld bijna geen conversie opleveren. Je weet dan dat er op deze pagina veel resultaat te behalen valt.
10. Maak het zo makkelijk mogelijk
Wil je dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of bijvoorbeeld een offerte aanvragen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vraag zo min mogelijk informatie in deze fase, een naam en een emailadres zijn echt voldoende. Mocht je in de toekomst meer informatie nodig hebben, ga dit dan in de volgende fase via je email automatisering verzamelen, maar zorg in eerste instantie dat de drempel om in te schrijven zo laag mogelijk is.