Beter gevonden worden in Google lijkt soms lastig. Met name als je je op een markt begeeft waar heel veel aanbieders actief zijn, kan het je weleens ontmoedigen. Juist dan is het belangrijk om te kijken wat er wel mogelijk is en waarin jij je kan onderscheiden. Hoe wordt je gevonden op Google op de zoektermen waar jouw specifieke klant op zoekt.
Uiteraard is het mogelijk om via Google adverteren je hogere positie te kopen. Realiseer je daarmee wel dat op het moment dat je stopt met adverteren je deze positie ook meteen kwijt bent. Door te investeren in het vindbaar worden in Google zonder advertenties zal je voor de lange termijn een beter resultaat behalen.
Hoger eindigen in de Google resultaten zonder adverteren kost uiteraard wat meer tijd. Maar door er een continu proces van te maken en tussendoor te meten of je aanpassingen resultaat hebben zal het zeker voor de langere termijn meer opleveren.
Wil je beter gevonden worden in Google, volg dan de volgende stappen:
1. Bepaal de niche waarop je gevonden wilt worden in Google
Ben jij bijvoorbeeld stres-coach? Type dat maar eens in op Google:
182.000.000 resultaten !!!! zie dan maar eens op pagina 1 te komen. Zou je moedeloos van worden toch.
Zorg dus dat je de doelgroep gaat verkleinen die je aan wilt spreken. Gebruik in je teksten bijvoorbeeld de woonplaats waarin je actief bent. Maar ook door een specialisme te kiezen binnen jouw vakgebied en dit als leidraad te nemen in jouw website zul je veel beter gevonden worden. Ben niet bang om hiermee mensen uit te sluiten. Juist door keuzes te maken krijg je veel makkelijker contact. In de online marketing draait het om het concreet aanspreken van je doelgroep en als je te algemeen blijft dan spreek je helemaal niemand aan.
2. Gebruik de zoekwoorden van je klant om gevonden te worden op Google
Denk heel goed na welke woorden jouw klanten gebruiken. Het klinkt voor jou misschien heel logisch om allerlei vaktermen te gebruiken, maar dit zijn niet de woorden die jouw klanten intoetsen op Google. Houd bijvoorbeeld eens een tijdje letterlijk bij met welke woorden nieuwe klanten bij jou terechtkomen. Welke woorden gebruiken ze exact om hun probleem te omschrijven? Dit zijn namelijk precies de woorden die ze ook in zullen toetsen op Google als ze voor het eerst op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem.
3. Maak gebruik van Google mijn bedrijf waardoor je beter gevonden wordt op Google
Deze is echt noodzakelijk om gevonden te worden door lokale potentiële klanten en bovendien helemaal gratis!
Mensen zoeken via Google naar een leuke lunchroom in de stad, de dichtstbijzijnde fietsenmaker of een loodgieter die acuut kan komen om een lekkage op te lossen.
Bedrijven die een Google Bedrijfspagina hebben zullen hierbij bovenaan staan in de lokale zoekopdracht. Er kan meteen doorgeklikt worden om ze te bellen of om de routebeschrijving te volgen.
Sta jij hier niet bij? Dan gaat deze potentiële klant naar je concurrent.
Een bedrijfspagina aanmaken is heel eenvoudig en kan via deze link: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/.
4. Schrijf inhoudelijk waardevolle informatie op je site
Google kijkt echt naar inhoud. Was het vroeger misschien zo dat je met een paar SEO-trucjes beter gevonden werd, gaat het nu echt om inhoudelijke waarde. Het is namelijk de taak van Google om de bezoeker altijd de beste en meest relevante resultaten te laten zien. Als Google jou als bezoeker allemaal resultaten laat zien die helemaal niet aansluiten bij de zoekopdracht die je had ingetypt, dan ga je uiteindelijk een andere zoekmachine gebruiken. De Google robots zijn dus steeds slimmer gemaakt waardoor ze werkelijk op de inhoud van teksten beoordelen of het waarde heeft.
5. Verwerk je zoekwoorden op de juiste manier
Natuurlijk zijn er nog steeds een aantal zaken die je wel kan beïnvloeden als het gaat om SEO ‘trucjes’. Hetgeen dat je minimaal voor elkaar moet hebben op dit gebied is dan ook:
- Zorg dat je titels goed staan. Dus je H1 maar 1 keer per pagina en zorg dat hier je zoekwoord in staat.
- Zorg dat je afbeeldingen de juiste omschrijving hebben. “Afbeelding 1” zegt Google helemaal niets en zal dus zeker niet bijdragen aan je Google ranking.
- Mobiel vriendelijk is een must tegenwoordig. Ook daarin heeft Google een verplichting richting z’n gebruikers. Is jouw site niet mobiel vriendelijk, dan zal Google deze niet tonen aan bezoekers die gebruik maken van hun telefoon tijdens het zoeken. (En dit is 80% van de gebruikers)
- Zorg voor een veilige website. Zorg voor een “https” website, hiermee zal je hoger in Google eindigen.
6. Houd je website in beweging
Door regelmatig aanpassingen te doen op je site en nieuwe content toe te voegen zal Google merken dat er een actieve organisatie achter de site zit. Deze website zal Google dus veel eerder tonen dan een site waar nooit iets op gebeurt. De kans is namelijk groot dat Google anders een site boven aan zet van een bedrijf dat helemaal niet meer bestaat en daarmee zou Google zijn klanten dus niet goed bedienen. Zorg dus voor progressie voor perfectie. Zet liever je blog of pagina vast online, ook al is de tekst of de SEO nog niet perfect. Juist door steeds verbeteringen door te voeren op een pagina die al online staat zal de pagina steeds opnieuw bekeken en beoordeeld worden door de Google robots. Wil je dus beter gevonden worden in Google, zorg dan dat je continue actief bezig blijft met je online marketing, net zoals je met andere promoties voor je klanten doet.
7. Meta-omschrijvingen goed instellen zijn is belangrijk voor een goede vindbaarheid op Google
Een laatst hele belangrijke zijn je Meta- omschrijvingen. Dit zijn de stukjes tekst die je direct onder de resultaten ziet staan in Google. Niet alleen is het belangrijk dat je voor je Google vindbaarheid in deze tekst je zoekwoorden gebruikt, maar zorg hierbij voor een pakkende tekst.
Dit is namelijk de tekst waarop een eerste beoordeling wordt gemaakt of men wel of niet doorklikt om jouw site te bezoeken. Is jouw tekst te algemeen en spreek je hiermee niet direct je doelgroep aan, dan zal men kiezen voor een website die wel een aansprekende tekst heeft. Dan kan je dus nog wel bovenaan staan in de Google resultaten, maar klikt men toch niet door naar jouw website.
Ben je benieuwd naar hoe de meta-omschrijvingen voor jouw site nu weergegeven worden? Door in google het volgende te typen: “site: jouwwebite url ” zie je alle zoekresultaten van jouw website. Zeker de moeite waard om een keer te bekijken.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips, en is het wat overweldigend, kies er dan om te beginnen 1 uit om mee aan de slag te gaan. Maak het online zichtbaar worden een vast actie punt in je agenda, het gaat je namelijk zeker resultaat opleveren op de lange termijn. Uiteraard zijn de bovenstaande punten ook heel goed uit te besteden als dit helemaal niet je ding is.
Ik wens je heel veel succes.