Herken je dat, enorm enthousiast zijn over je eigen onderneming, maar er toch af en toe buikpijn van hebben? Je denkt na over de doelen die je voor jezelf neergezet hebt en dan weer even terug naar waar je nu staat. Hoe groot is het gat wat je te overbruggen hebt, en is het allemaal wel mogelijk…

Is mijn doel wel haalbaar en waar moet ik beginnen….

Moet je dan je doelen bijstellen?

Nee, dat kan niet want die doelen zijn gebaseerd op de kosten die je hebt en de dromen die je wilt verwezenlijken. Het eerste kun je niet bijstellen omdat de hypotheek betaald moet worden en er eten op tafel moet komen. Het tweede, de dromen, zijn juist de reden waarom je voor jezelf bent begonnen…. de vrijheid die het je geeft en de extra mogelijkheden die het je biedt om dromen uit te laten komen voor jou en je gezin.

Dus er zit maar één ding op, denken in mogelijkheden! Wat is er nodig om mijn doel te gaan behalen, hoe ga ik dit aanpakken, maar vooral ook wanneer ga ik dit inplannen.

Een doel behalen gaat nooit vanzelf. Er van uitgaande dat je doel hoger ligt dan het punt waar je nu staat, zal je altijd in actie moeten komen en iets veranderen om het doel te kunnen halen. Als je elke maand € 10,- in een spaarpot stopt zal het nooit meer dan € 120,- worden aan het einde van het jaar, tenzij je de inzet verhoogt. Zo werkt het ook met ondernemen, je moet de inzet verhogen of dingen anders doen om er meer uit te halen, simpeler kan niet toch?

Oké, maar hoe dan ?

Ga terug rekenen vanaf je doelstelling! Meestal gaat dit over een omzet doel, maar eigenlijk werkt dit voor alle doelen die je in je bedrijf stelt. Wil je een nieuwe website lanceren, wil je een nieuw product ontwikkelen, wil je een administratie systeem opzetten….. start bij het einde!

Start bij het einde, dus het resultaat dat je wilt behalen en wanneer dit gerealiseerd moet worden. Vervolgens ga je de doelstelling verdelen over de maanden die er voor zitten en nu ga je per maand uitwerken welke acties er nodig zijn om die maanddoelstelling te behalen.

Zo krijg je precies inzichtelijk hoeveel uren je nodig hebt om al het werk te doen dat nodig is om je doelstelling te halen en ook of het dus gaat lukken als je alles zelf gaat doen.

In feite maak je zo dus voor jezelf inzichtelijk of de doelstelling haalbaar is in het aantal uren dat jij er voor beschikbaar hebt, of dat je moet investeren in extra uren om het te realiseren.

Vergeet nu niet om de acties ook werkelijk in te plannen in je agenda en ze natuurlijk ook uit te voeren, want eigenlijk is dat nog het enige dat mis kan gaan…. het niet uitvoeren van je acties.

Merk je dat bovenstaande werkwijze je wel heel erg aanspreekt, maar betrap je jezelf er op dat je er toch niet aan toe komt om het zo uit te werken, kijk dan eens naar mijn 4 maanden traject waarbij ik je help om de verkoop en marketing in jouw onderneming onderdeel te maken van je dagelijkse werkzaamheden met een duidelijke doelstelling en planning als basis.

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten