Tijdens mijn samenwerking met ondernemers krijg ik regelmatig de vraag of het zinvol is om te gaan bloggen. Vaak is wel bekend dat het bijdraagt aan de vindbaarheid in Google, maar als het dan toch niet echt nodig mocht zijn….ja, dan doen ze het toch net zo lief niet. En als je dan wilt starten is het vooral lastig om te bedenken waar al die blogs dan over zouden moeten gaan.

Het antwoord op de vraag of bloggen nodig is….

Het hangt er van af.

Sorry, dit was natuurlijk niet direct het antwoord dat je wilde horen, maar het hangt echt van een paar dingen af:

Je zou een blog moeten schrijven als:

  • Je jouw website wil optimaliseren voor de vindbaarheid in Google ( Google is gek op blogs)
  • Je jouw expertise en kennis wilt laten zien aan potentiele klanten.
  • Je “echte” voorbeelden wilt laten zien van hoe jij mensen kan helpen
  • Je jezelf wil neerzetten als een autoriteit op jouw vakgebied
  • Je social media gebruikt en je eigen post wilt gebruiken om bezoekers te genereren
  • Je zelf ook voor klanten blogs wil gaan schrijven of beheren

Je zou geen blog moeten schrijven als:

  • Je geen tijd hebt om hem up-to-date te houden
  • Je een hekel hebt aan schrijven
  • Je niets te vertellen hebt en je geen idee hebt voor wie je dan zou schrijven
  • Je echt geen interesse hebt om een blog te gaan schrijven

Waar kan je een blog over schrijven?

Als je gaat starten met een blog, probeer je dan te verplaatsen in de Mindset van jouw ideale klant. Of dit nou een specifiek persoon is, (zoals een schrijver, een IT-specialist of een huisarts) of gewoon een ondernemer die altijd tijd te kort komt. Je moet schrijven over hetgeen dat hun bezig houdt en ze interessant vinden. 

Er moet altijd een connectie zijn tussen hetgeen dat je schrijft en de diensten of producten die je aanbiedt.

Voorbeeld voor onderwerpen:

  • Case studies

Case studies zijn de perfecte manier om te laten zien wat jij doet om mensen te helpen. Je kan hierin laten zien wie de klant was waarmee je hebt gewerkt, wat het probleem was waar de klant tegenaan liep. ( dit laat vaak zien waarom ze jou in dienst namen in plaats van het zelf te doen. ) De stappen die je hebt genomen om de klant te helpen en wat het resultaat was voor hun bedrijf en voor hen persoonlijk.

Een potentiele klant kan meteen zien dat je met vergelijkbare klanten hebt gewerkt en herkent zich in het probleem dat je schetst. Ze lezen over hoe jij problemen aanpakt en wat het voor hun op zou kunnen leveren als ze met jou samenwerken.  

Het kan ook prima helpen om zo’n blog mee te sturen per mail naar potentiele klanten die een vergelijkbaar probleem hebben. Zo zien ze jouw ervaring in het specifieke werkgebied of de materie. Ze zien dat jij begrijpt wat hun probleem inhoud en het geeft vertrouwen in het feit dat jij ook hen kan helpen.

Tip – je hoeft echt niet de naam van de klant te noemen in een blog, een omschrijving van het soort bedrijf is voldoende.

  • Tips over jouw specialisatie of over de markt waarin je actief bent

Je kan schrijven over zaken die belangrijk zijn voor jouw klanten. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: “hoe organiseer je jouw kantoor in één middag” of “6 tips voor het gebruik van Instagram die jouw direct resultaat opleveren” of “Wat betekent de nieuwe AVG wet voor kleine zelfstandigen” enz.

Als je schrijft over de onderwerpen die voor jouw klanten interessant zijn, dan laat je zien dat je up-to-date blijft met de zaken die er spelen binnen de markt. Je informeert hen over waardevolle veranderingen en wat deze voor hen betekenen.

  • Tutorials

Tutorials zijn how-to filmpjes waarin stap-voor stap uitleg wordt gegeven over hoe je een bepaalde handeling doet. Hiermee kan je heel duidelijk jouw expertise laten zien over bepaalde onderwerpen.

Behandel bijvoorbeeld de meest gestelde vragen van klanten of technische vraagstukken die niet dagelijks gedaan worden door klanten en die ze dus graag even terug kijken.

Wees niet bang om te veel informatie te delen, zodat mensen alles zelf gaan doen. Potentiele klanten hebben niet de tijd, of de interesse om deze dingen zelf te gaan doen.

Bijvoorbeeld – Als social media specialist schrijf je een blog over het maken van een contentplanning en het inplannen van socialmedia posts. Mensen die deze blog lezen ervaren de kennis van de specialist en de hoeveelheid werk die hierbij komt kijken. Op basis hiervan besluiten ze het uit te besteden in plaats van het zelf te doen. Ze doen dit vaak omdat dit specifieke werk hen niet ligt, niet interesseert of ze simpelweg de tijd er niet voor hebben.

Ze willen graag zien dat iemand kennis van zaken heeft, maar zitten er niet op te wachten om het zelf te moeten doen.

  • interviews

Als je een interview post dat je met een klant hebt gehad ( schriftelijk of via Skype) over wat jouw diensten in hun bedrijf hebben kunnen toevoegen, laat je direct aan vergelijkbare ondernemers zien dat voor hun vergelijkbare bedrijven enthousiast zijn over jou en dat je ze werkelijk hebt kunnen helpen.

  • Checklists

Een checklist die aansluit op de behoefte van de klant en laat zien wat ze zouden moeten doen om met hun probleem aan de slag te gaan is ook een goede manier om jouw kennis te laten zien. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan: “ 10 dingen die je zeker moet doen voor het geven van een indrukwekkende presentatie” of “20 SEO tips voor lancering van een converterende website” enz.

 Nogmaals, het is onwaarschijnlijk dat de klant alleen de lijst bekijkt en alles verder zelf doet, vaak hebben ze het zelf al te druk en zijn ze gewoon op zoek naar hulp.

Hoe schrijf je een blog?

Ik ga hier niet volledig uitleggen hoe een blog op gezet moet worden en wat in detail de dingen zijn waar je op moet letten. Hier zijn hele websites over geschreven en dit is genoeg input voor een hele nieuwe blog!

Een paar basis adviezen:

  • Houd het behapbaar en blijf bij het onderwerp
  • Blijf er geen uren over nadenken, gewoon schrijven en posten
  • Gebruik opsommingen en sub-kopjes om het makkelijk leesbaar te maken.
  • Schrijf zoals je het ook zou zeggen
  • Zorg dat de post een boodschap heeft: Waar gaat het over, voor wie en waarom schrijf je het
  • Eindig met een call-to-action.
  • Blijf niet wijzigen tot het perfect is. Post het en daarna kan je het altijd nog aanpassen en verbeteren
  • Promoot het. Gebruik je social media kanalen om je bericht zichtbaar te krijgen.

Als je een blog gaat schrijven, kies dan één onderwerp en schrijf alleen daar over!

Wij gebruiken cookies om jouw websitebeleving te verbeteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Op deze manier verzamelen we nuttige informatie zodat we het gebruiksgemak kunnen vergroten en je relevante content kunnen aanbieden!. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we u naar onze privacy verklaring op de website.

Sluiten